Vraag en antwoord Groepsreizen

We hebben de meestgestelde vragen over het boeken van een groepsreis voor u op een rijtje gezet.


De aanvraag

Kan ik een groepsreis binnen Nederland boeken via het aanvraagformulier groepsreizen?

Nee, voor binnenlandse groepsreizen kunt u hier een groepsticket bestellen. NS International biedt alleen internationale groepsreizen aan.

Wat houdt 'onder voorbehoud van beschikbaarheid' in?

Het aantal beschikbare zitplaatsen bepaalt de capaciteit voor de groep en het daarmee samenhangende groepstarief. Door verkoop wijzigt deze beschikbaarheid voortdurend en maken we het voorbehoud dat ons aanbod wordt bepaald door de actuele stand van zaken.

Kunnen we ook online e-tickets voor een groepsreis bestellen?

Nee, u kunt niet online tickets bestellen voor groepen vanaf 10 personen. Wanneer u ons via het aanvraagformulier laat weten wat u zoekt, helpen we u graag verder.

Wat is de minimale groepsgrootte?

Om voor een groepstarief in aanmerking te komen hanteren de vervoerders de voorwaarde dat de groep uit minimaal 10 volwassen personen bestaat.
Voor meereizende kinderen zijn er per vervoerder verschillende voorwaarden van toepassing. Voor Eurostar gelden 2 kinderen als 1 volwassene. Dat heeft gevolgen voor de groepsgrootte. Op het aanvraagformulier kunt u de leeftijdssamenstelling van de groep invullen.

Kan ik mijn NS-abonnement of NS-kortingskaart gebruiken bij een groepsreis?

Nee, in verband met de speciale groepstarieven is het niet mogelijk om deze NS-kaarten te combineren met het groepstarief.

Ik heb geen Nederlands adres, versturen jullie de tickets ook naar het buitenland?

Nee, we versturen geen tickets naar een buitenlands adres. Wél versturen we graag de tickets voor u naar een contactpersoon (hotel/bedrijf/privé persoon ) in Nederland.

Kunnen de groepsleden onderweg op het traject vanaf verschillende vertrekstations opstappen?

Nee, alle groepsleden moeten vertrekken vanaf hetzelfde vertrekstation.


Het boeken

Hoe ver van tevoren kan ik mijn groepsreis boeken?

Dat verschilt per vervoerder:

  • Eurostar naar België/Frankrijk & TGV & bestemmingen in de Benelux: 4 maanden voor de reisdatum.
  • Eurostar naar Londen: 8 maanden voor vertrek.
  • Duitse bestemmingen & bestemmingen via Duitsland: Vanaf 15 oktober tot maximaal een jaar vooruit.

Wilt u verder vooruit boeken? Laat via het aanvraagformulier weten wat u zoekt. U ontvangt van ons per mail een vrijblijvende offerte met (voorlopige) tijden en prijzen. Wij bewaken voor u de voortgang en zodra het mogelijk is, boeken we in overleg uw reis.

We willen als groep bij elkaar zitten, kan dat?

We doen altijd ons uiterste best om een groep bij elkaar te laten zitten. Als de beschikbaarheid dat niet (meer) toelaat, dan bespreken we met u de mogelijke alternatieven.

Waardoor is er soms een prijsverschil tussen offerte en boeking?

De drukte in de trein, de populariteit van de route en de reistijd bepalen de beschikbare zitplaatscapaciteit en de tarieven op een traject. Door verkoop wijzigt dit voortdurend. Hierdoor kan het voorkomen dat in de tijd tussen offerte en het moment van boeken ons aanbod niet meer beschikbaar is. Wij gaan daarover altijd met u in overleg.

Moet ik alle individuele persoonsgegevens van de groepsleden opgeven bij een groepsboeking?

Nee, de individuele persoonsgegevens van alle groepsleden zijn niet nodig omdat groepstickets op groepsnaam staan.

Moet ik gelijk bij boeking betalen?

Nee, u hoeft niet direct te betalen. We willen uw betaling uiterlijk 3 weken voor vertrek ontvangen hebben. Zodoende krijgt u uw tickets op tijd binnen.
Reist u binnen 3 weken na de boeking? Dan betaalt u wel direct. In sommige gevallen is er sprake van een aanbetaling. Wanneer daarvan sprake is, vermelden wij dat altijd in onze offerte zodat u daarvan op de hoogte bent.

Is er aan boord van de trein catering aanwezig?

Aan boord van de trein is catering en het aanbod verschilt per vervoerder. Bij grotere groepen kunt u via de vervoerder de catering van tevoren afstemmen en inkopen.

Krijgt iedereen een eigen groepsticket?

Met uitzondering van de Duitse bestemmingen en bestemmingen via Duitsland reist iedereen met een eigen groepsticket. Voor Duitse bestemmingen en bestemmingen via Duitsland is er sprake van één hoofdticket waarmee de hele groep kan reizen.

Hoe kort voor de reisdatum kan ik mijn reis boeken?

U kunt een groepsreis boeken tot uiterlijk 10 werkdagen voor vertrek, onder voorbehoud van beschikbaarheid.


Boekingskosten

Wat zijn de boekingskosten voor een groepsreis?

De boekingskosten worden berekend aan de hand van de grootte van de groep.

Aantal reizigers Boekingskosten
10 t/m 18 € 60
19 t/m 50 € 125
51 t/m 75 € 275
> 75 € 325

Wijzigen en annuleren

Kunnen we na het boeken van onze groepsreis nog extra groepsleden aan onze groepsboeking toevoegen?

Ja, dat kan. Voor de hele groep wordt dan een nieuw aanbod gedaan. Het is echter mogelijk dat in de tussentijd plaatsen niet meer beschikbaar zijn en dat er voor de totale groep een hoger tarief van toepassing is. Afhankelijk van het aantal bij te boeken groepsleden adviseren wij dan om los online individuele tickets bij te boeken.

Kan ik mijn geboekte groepsreis wijzigen of annuleren?

Ja, het is mogelijk om te wijzigen of te annuleren volgens de voorwaarden die in onze offerte vermeld staan. Nadat uw boekingsopdracht door ons is bevestigd zijn deze voorwaarden van kracht.


Levering

Wat is de levertijd van de groepstickets?

Onze papieren groepstickets versturen wij 14 dagen voor vertrek per aangetekende post naar het door u opgeven (Nederlandse) adres.

Moet ik thuis zijn als de tickets bezorgd worden en moet ik me legitimeren?

U hoeft zich niet te legitimeren maar er moet wel voor ontvangst getekend worden.

Kan ik het eerder opgegeven postadres wijzigen?

Ja, dat kan als u ons het gewijzigde afleveradres uiterlijk 15 dagen voor vertrek doorgeeft. Geef bij de wijziging altijd ons offertenummer door zodat we ervoor kunnen zorgen dat we de juiste gegevens voor u aanpassen.

Staat uw vraag er niet bij?

Bel dan naar 030-2950884, wij helpen u graag.